TAMAK DUNIA | CORETAN MAMA AIMAN & AISYA
Generated image

Tuesday, March 22, 2011

TAMAK DUNIA

…ni hasil ‘perbincangan’ dalam kereta masa mai keja pagi tadi
Kami kan carpool…so byk ja benda nak sembang

Mula2 sembang pasal kereta baru..bukan aku..kawan aku…aku dok cucuk jer hiks ..
Pastu sembang pasal rumah …kawan aku tgh sevey …bukan aku lagik terlibat

Pastu sembang pasal si dot dot dot…bukan umpat..sembang jer …si dot dot dah habis hutang kereta dan rumah! Itu yang disembangkan ..seronoknya rasa bila tiada terikat komitmen hutang..

Pastu kwn aku ni pon nasihatkan aku …
“kak D menyesal la…dulu2 kak D ni tamak dunia ..Ya Allah..ampunkan dosa kak D “
“alaa..biasa la kak D ..muda2 ..nafsu besar ..nak itu nak ini”
“tu la..tu dilemma..nak tukar kereta ke tak ..plan nak tukar ..pencen nnt at least keta besar sket”
“yer la kak D ..bila lagik nak merasa nikmat hidup” &gt>>>> tukang cucuk :P
“ishh kak D..mcm mana nk habiskan hutang umah cepat2 ni “  aku tanya

“dia kuarkan epf ..tiap2 tahun ..”
“yer ker..ermmm…mcm mustahil jer nak habiskan…tgk baki beratus2 ribu..tgk akaun 2 alamak aiii”

“boleh ana..boleh…start skrg..”kak D beri semangat
“kalau ana target 10 tahun lagik settle hutang ….mustahil tak?
“bolehhh..ana jgn refinance “
“alamak!mcm tau2 jer plan ana nk refinance heheheh ..ana mmg tgu 5 thn nak refinance ..dok kira2 cash nak dapat tu..”
“jangan ana..jangan…dgr ckp kak D ni..kak D nyesal refinance aritu “
“tapi kan dpt cash…boleh invest ke lain..rolling benda lain ..”
“ana kira betul2…brp kena tambah byr bulan2 kalau refinance ..pastu kalau simpan sendiri duit yg tambah tu tiap2 bulan..lepas 30 thn brp dapat"
“Ermmm..tapi kan..ni segera dpt cash..pastu masukkan ke ASB gitu ler” ..

Bla bla bla…sampai le ke opis…kesimpulannya…kak D tak bagi aku refinance…

Aku just cerita2 jer..mcm nak pasang tile kat porch ..
Kena nasihat gak “tak yah la ana ..nnt dah habis hutang2 tu…buat la ..skrg ni..biar la rumah tu ..dah elok dah tempat berteduh..kak D nyesal reno rumah sakan2 dulu…tgk skrg mcm mana..”

“yer la kak D..ana kan muda lagik (perasan muda haha)..nafsu besar mcm kak D dulu2 la hehehehe”
“tu la kak D nak nasihat ni …”

Terbantut jap niat nak refinance hehehe…kena kira balik baik buruk ..

2 comments:

nieda said...

mmg, bagi byk mana pun duit kalau tak betul manage habis je..lagi byk duit lagi besor nafsu..heheh..sama dgn diri sendiri jugak

genny da bomb said...

sabaq ana...jangan tamak2 ni huahahahha

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin