August 2010 | CORETAN MAMA AIMAN & AISYA

Friday, August 27, 2010

SEMANGAT RAYA

belum 7 likur lagik..aku gedik pasang pelita...tau jer la aku ni...selalu mcm tu ..kalau nak sesuatu ..selagi tak dapat ..hari2 en ali kena dengar "bang,jgn lupa minyak gak gas" ( myk gas=myk tanah)

susah rupanya nak cari minyak tanah ni..dari satu kedai ke satu kedai ...tak de jual..pegi kedai hardware pon takder..last2 ada org suruh gi beli diesel..
huh aku takut gak..tak penah tau pon boleh pakai diesel
kami pon pegi la cari botol nak beli diesel...cadangya nak beli botol air..beli tuang air..ish bazir kan..
sib baik masuk kedai nak beli air tu..ada jual minyak tanah..

tapi mahainyaaaaaaaa rm5.50 sebotol tak sampai seliter pon...dulu2 80 sen jer..huh
kurang permintaan dah kot..ada lagik ker org pakai pelita sekarang ni..semua dah guna letrik

9 bijik jer pasang kat sekeliling pagar depan ..

ESOK nak balik kedah ...yuhuuu..raya tak balik..so kami balik posa jer la..balik amik baju raya..balik amik kueh raya sekali

Thursday, August 26, 2010

KENAPA SAYA SUKA HIJAU

aku dulu kan..minat CT giler2...sebab utama dia comei..sebab kedua comei sebab ketiga cantik sebab keempat nampak lemah lembut sopan gitu kan ..dulu dia duta maybelline ..aku pon beli maybelline..tapi sekarang tak cuba la pulak produk baru dia..sbb sekarang dah kurang beria sangat..tapi still suka tengok dia lagik

pastu,lagu raya dia aku suka,masa tu tgk video klip lagu nazam lebaran ni la..dia pakai baju kurung hijau..nampak cantik sgt hijau tu..terus aku suka hijau..pastu beli baju raya pon hijau gak hehe..sampai sekarang baju tu ada dok pakai lagik..

tu jer la sejarah aku suka hijau..sampai sekarang ..mata ni tengok saja color hijau mesti cantik..tp bukan hijau sebarang hijau..hijau tertentu ler

tahun ni tema color kami ..gold/kuning

Wednesday, August 25, 2010

RUTIN KU DI BULAN RAMADHAN


selama 15 hari berpuasa (aku tak cukop 15 lagik :p) ..belum ada satu entri pon aku menceritakan perihal ramadhan kami ...cewahhhhhh
rutin ku agak lari sikit sebab di bulan ini aku jadik rajin terlebih sikit jer...
-pagi..gi keja asben take over antor aisya utk bulan posa ni...sebab aku kena gi opis awal
 masuk keja 8-5 ..
-petang..sampai senawang kul 6..amik anak..ding dong sana sini 620 lbh krg baru sampai umah
-pastu siap sedia selinsing lengan baju..punggung tak sempat letak dah....basuh pinggan mangkuk yg sahur punya (tak sempat basuh pagi2) sambil tu memasak yg ringan2 ..cucur udang adabi,bakar ikan,buat air,mee grg, ..satu menu jer
kalau mood malas...jgn harap...air pon aku pesan asben beli
aku mmg tak penah jejak PARAM sekalik pon ..sbb asben yg dok jejak hehe ..
-lepas berbukak...belum habis lagik kejeee...mop lak lantai.kemas meja..tau2 jer la..bila sikecik berbukak sekalik...uh baru nak rest2 kat sofa..teringat pinggan belum basuh lagik
-sebelum naik smyg..bwk turun lauk utk masak sahur pulak
-lepas sembahyang terus pengsan sampai pagi ...letih nau...kain baju bertimbun tak sempat jeling
-esoknya 4.15 pagi dah bergegas bangun..masak utk sahur..nasi panas..lauk panas2 ..aku malas nak masak malam sbb ngntuk sgt dah..pagi2 rela dok tumis dlm mamai2 tu
-aku dok rasa berat aku mcm kurang jer hahaha perasan2
gambar ni cantik tak?haha sila cakap cantik..susah tau nak amik gambar dlm gelap..nak bg nampak cahaya lilin ni.hehehe b
ni lilin bau anggur ..nak tido mlm2..aku pasangkan lah...saja gedik nak tido dlm cahaya lilin..letak dlm toilet pon best!

Tuesday, August 24, 2010

testing publish guna email

good luck!
good luck!
good luck!

INI MEMANG LAKONAN :p

penat aku berlakon...kena la jaja kat blog kan ahak!
dah lama stop entri sarawak..ni aku selit2 kan sikit2 lah...
sebenarnya aku pon malas nak upload gambar visits kat sana..byk sgt..


ni passport nak round sarawak ! eh bukan..passport nak masuk kg budaya ..




tengok tu..penuh stamp aku dah lawat seme tempat kat sarawak :P

aktiviti org iban ...menenun kain ..selai rm400 yg aku pegang ni..alas meja ja ..3 bulan nak siap makcik tu kata

disamping pakcik comei mewakili org Ulu..best pakcik ni sudi melayan kami

di rumah bidayuh...aktiviti menumbuk padi
ni nak tapis padi

kat mana nak jmpa benda alah ni lagik sekarang ni..kat rumah bidayuh jer ada:)

Monday, August 23, 2010

KUIH PERTAMA SEUMUR HIDUP KU...

kuih yg kubuat sendiri dengan susah payah nya dgn 2 anak2 yg perlukan perhatian ..
mmg kuih ni kuih kedua termudah di dunia...(kuih plg sng..kuih tunjuk2 :P)

masa tgh dok buat tu...sambil hati berkata2...berbaloi jugak la kalau oder kueh
oder main rasa2 ..bayar duit..dapat kueh

kalau buat sendiri..beli bahan2..tak cukop bahan pi lagik sekalik
pastu lenguh gak dok buat tu hehe sorang2 la katakan
pastu anak2 lagik ..kejap mintak itu..kejap mintak ini..bukak itu ini..habis terabur cornflakes satu umah..bila aku dah naik hangin tengok berterabur tu..ngadu kat bapak dia .. (bapak keluar beli barang masa kejadian tabut menabur tu)

"susah2 tak yah buat kueh la.."
wah22222 org laki...sng bangat jawapan nyer yerrrrr..org cerita nak mintak simpati..
tapi lepas tu dia tlg sapu la jugak ehheheheh


cornflakes madu+peanut butter

aku beli buah campuran dlm kotak tu...igtkan byk la cerinya...rupanya kismis jer byk..tak nampak campuran pon la..huhu tak menyerlah tak de ceri



dgn flash..nampak kuning sgt pulak



dpt ler byk ni...sekotak cornflakes besar..cup 200..hangus 15bijik..salah setting suhu ngn kelam kabut anak2 tu..
ada lebih lagik ..tp cup tak cukop dah..may be leh dpt 220 kalau tak hangus

dah bg mak mentua rasa..
"mak..ni kueh pertama saya buat seumur hidup hehe..percubaan pertama..mak rasa la..saya tak rasa pon..tak tau rasa apa"

nyata sekali..jawapan mereka memberangsangkan
habis dah satu tupperware yg bg tu..
alhamdulillah...tak sia2 percubaan pertama

next.......!cewahh

Friday, August 20, 2010

IDAMAN HATI


Idaman hati 1 : hijau kesukaan ku pijak carpet tenggelam kaki..gebu giler
harga gebu jugak RM899 ;kecik sket RM749



Idaman hati 2 : cantik tapi kurang gebu la sikit tapi padan la ngn harg mampu milik RM179

agak2 bila nak buleh cekup salah satu niiiii...nak kumpul duit nuffnang barangkali..
kalau en suami rasa2 nak beli kan utk isteri pon buleh gak..kecik tapak tangan ,,nyiru cheq tadahkan :P

masukkan dalam wishlist dulu lah ..

hihiihihi..MALU NAK TAYANG..

ehem2..(batuk dulu sblm berucap )
aku nak ucap tahniah kat diri sendiri...sbb proses membakar kek kali pertama berjaya dilakukan

dengan sokongan kuat aiman...
aisya ngn bapak dah tido ....

aiman teman dari mula buat..siap dok cakap "Sedap2..coklat..wow..sedapnya "


bila dok dlm oven..brp kali dia dok ulang datang dapur tgk dah masak ke belum dah ke belum..punya la tak sabar

ni la rupanya..ish huduh pulak hehe....



ni ler rupaynya brownies coklat berganda...
tekstur ok..lembut elok la
tapiiiiiiii...huhu manisssssss!ish tak suka la..rasa coklat tu tak rasa sgt..rasa manis coklat mcm gula..aku tak suka coklat rasa manis gula
pasni try buat sendiri la pulak..

tapi aiman sukaaaa sangat..sebelum mkn siap cakap "mama buat kek kat aiman..beday to u..."
pastu dok nyanyi2 hepi beday sambil makan
terharu aku ni sbb anak makan kan..hehe



petang berbuka aku try la menda alah utk kukus ni

psss geni..ini lah yg aku maksudkan..
(nak kena letak pelapik periuk kat mana hang kata?)



pau tanjung malim

penutup cap boya..igt baju jer ka cap boya :P

ok sekarang sila tag saya resepi apa korang nak suruh masak?Cewahhhhhh

Thursday, August 19, 2010

BANYAKNYA ONAK DURI

semangat aku nak bakar membakar malam tadi...mati serta merta
balik keja petang semalam...terus bukak oven ..test loyang dulu...

tengok2..


tak leh tutup rapat pulak!loyang terbesar sikit!aduhhhhhhhh...leh bygkan mcm mana letihnya aku nak kena pi tukar beli lain uhuk!

satu2 barang tak cukop..
minyak sayuran tak beli...sbb dok igt sama ngn minyak biasa hehehe..sila gelak kat saya..
sampai geni kata "sapa dok beli myk masak selama ni?" uhuk! (laki den yg beli)

pastu dah alang2 pegi tukar loyang..lajak beli benda lain
beli benda nk kukus ..sbb ada pau dlm peti ais tu tak terkukus..sbb tak da periuk kukus


utk jimat belanja beli periuk kukus...aku beli benda alah lubang2 tu jer..nnt aku amik gambar tunjuk kat geni..sbb dia nak ajar aku buat kek kukus
semalam mereka ketawa kat aku sbb beli tepung segera huhuhuuhhuhu


lepas tu beli sekalik ngn sukatan2..sbb aku dok konfius bila resepi guna cawan2 ni aku tak tau cawan saiz mana..
aku ni mcm teknikal sgt la pulak....ok kalau kata..resepi suh bakar 30min utk saiz loyang AxB ,tp loyang aku kecik..CxD ..nak kena masak kurang ke tak..ha gitu la aku pikir hehee..padahal boleh jer test cucuk tgk kan.. :P
pastu harapan aku-harap2 oven masih hidup!
kalau tak aku hangkut oven built-in nnt kanggggggg cewahhh mcm duit ribu riban ja tu (ugutan tak sedar diri)
menjawab komen korang kat bawah tu "kek aku belum jadik lagik" hehhhe

MELEPASKAN RINDU

dia rindu sampai demam
bukan rindu kat aku ..rindu kat bapak dia!aduhhh kecik ati mama tauuuuuuu ..

aku balik dari sarawak ..khamis malam jumaat...sabtu baru nak amik anak2 kat melaka..

boleh pulak mlm tu en ali ajak pi tgk wayang!dah la baru sampai..ngntuk giler...tapi tak per la nak layan la jugak kehendak dia...tapi tak jadik sebab dia sakit gigi ..
sebelum tu..mak tepon bgtau aiman demam..panas sgt badan..ubat taknak makan..tapi still aktif
aku dok agak dalamhati..demam rindu la kot tu


sampai2 jer umah nenek...carik bapak dia duluuuuuu...kalau dulu kecik2..dia lari terkam kat aku masa aku tinggal gi singapore tu..sampai nak nanges masa tu...
baru2 ni..amboiiiiii..dah tak rindu kat mama!
bapak letih tak tido malam tu ada keje...aiman dok gesel2 la kat ujung kaki
sampai aku kejut bapak dia..baru dia dok baring peluk atas dada..rindu nau
pastu terus tak demam dah!

adik pon terpaksa mengalah bagi abang...
kat mana ruang utk mama ni?ahak!



peluk2 sampai terlena
mak cete dia ckp
"saya rinduuuuu bapak"
"saya sayang bapak"
nenek tanya "mama?"
"mama sayang gak"
uhuk!sedihhh tau
aku agak la kan..mungkin sbb 2 minggu dia tak jumpa bapak...tu yg rindu sgt kot
ngn aku seminggu jer tinggal..haa nk sedapkan hati....
abg din kata "ko ni auta la aimannnn..semalam bukan main panas lagik badan..arini segar"
tengok keadaan mcm ni..kecian kat anak2..derang pon ada perasaan rindu tu..
then terpikir..mcm mana la yg berpisah ibu bapa tu kan...

Wednesday, August 18, 2010

PROJEK AGUNG


jeng jeng jeng!
cuba teka projek apakah?
err mesti korang malas nak pikir kan..dah la posa..nak kena pikir projek aku pulak..apa kelassssss

buat julung2 kalinya..selama 30thn bernafas di muka bumi ni...
kecian kat aku!

ni kali pertama nak cuba buat kueh dan kek!
ahahaha kueh yg plg mudah..nak bgtau pon malu...

tunggu jer la...kalau jadi aku jaja 100keping gambar kueh !

JJCM & SHOPPING @SARAWAK

belum abis entri sarawak ni haaa...tak larat nak upload gambar hehe...tu selang seli entri lain takut korang bosan lak baca asik2 cite sarawak jer kan

masa kat sana....makan..siang hari di hotel..mlm hari jer kami menjelajah cari nak cuba makanan sarawak

laksa sarawak satu kemestian..aku makan kat hotel jer...sedaapp sgt2



teh C peng = sini panggey 3 layer kot..1st time aku try...kat bwh sekali tu gula kabong
rasa sedap mcm makan cendol tapi rasa teh



mee kolok goreng..ini kat foodcourt kg boyan..kureng sket ..sbb rasa kat Satok lagik best


harga normal jer la..ni kat warung2 jer..kat pasar Satok tu
1st time try..nasi goreng Dabbai..ade sebut dabei..buah dabbai warna hitam mcm kurma..tp rasanya terbalik dgn kurma


suasana kat warung2 kat Satok


ayam panggang kat restoran kg barok ..restoran yg tomyam sedap giler

kami jugak ada pegi jjcm carik kek lapis...


ni yg dekat ngn jeti ..dlm byk2 yg kami rasa..sini paling sedap ..tp mahal sikit ..
contoh kek lapis india RM28..kat tmpt lain ada yg rm25 gitu ..

kek lapis dayang salhah..yg glemer...

dah mcm pegi beraya dah
yg swiss roll ni sedap...yg lain2 tu aku rasa biasa jer..mungkin dah byk sgt production kot..
aku suka yg firs kedai tu jugak
yg guna butter mahal sikit ..kalau guna marjerin biasa rm10 gitu jer kot

pegi sarawak jugak org kata kena beli ikan terubuk masin
kali kedua aku sampai pasar ni.. Pasar Satok

kena gi pagi2 nak dpt kan ikan segar
murah2..ada yg local ada yg dari india..yg local mahai sikit
pastu...ntah mcm mana aku dok giler mutiara pulak...dulu pegi sabah beli yg tak siap..so tak buat2
ni balik dok bentang tiap2 malam..dok kira nak bg kat org..pastu dok belek..
tak bekenan gi tukar..ni bukan yg final..sbb dok pegi tukar jer
ni kak tuuuut punya rembatan..kebanyakan sama ngn aku :P

rantai..yg kecik tu utk aisya..test pakai kat dia mmg ngam2..comei tak sabar nak pakai raya


menguji keaslian mutiara...suruh dia bakar tengok ..
cina ni sampai dah kenal kitorang..sbb hari2 dok ulang alik..lepas conference ke..terus ke sini
pegi sarawak..bawak pon beg tikar hehe..beg ni kat bukit kayu hitam pon ada..
kebanyakan barang kraftangan kat sarawak lebih kurang dengan bali
senang..bwk beg ni..isi wallet,makeup beg ,air botol..
murah lak tu
3 beradik rm15 jer..ni yg plg kecik
lain2 tu yg biasa2 la ..beli kat main bazaar depan waterfront tu jer
frust sebab tak dapat pegi sarikin sebab bukak sabtu ahad jer..
kalau tak... raya ni balang kueh ku dari kristal :P
kat sana murah sgt2 mengikut cerita org sana lah..
Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin