Jaundis... | CORETAN MAMA AIMAN & AISYA

Saturday, January 3, 2009

Jaundis...

aisya kena jaundis@kuning .. hari ke 5
minggu lepas kena masuk wad sehari ..sbb masa tu gi checkup..pastu doc tgk ada kuning sket..
maka kena la amik darah....huhu..pastu kena tahan sbb bacaan HB lebih dari 230..HB aisya 250

maka duduk la dia kat nursery tu sehari bwh lampu tu ..
sib baik kejap jer..kalo tak jenuh gak la aku nk berulang pi spital kan...dah la baru sseminggu..jalan pon senget2 lagik


setakat skrg tanda2 ni tak da la lagi.. (petikan pa-ma dec)


antara yg berisiko...bayi dilahirkan dgn bantuan vakum
aiman dulu pon kena gak..tp tak kena tahan ..sket jer



cian tgk dok tertonnggeng gini..

nampak tak cam ada kuning2 lagi kat muka dia ...ni gambar semalam..12hari



skrg ni mak aku dok mandikan ngn air nila jer..lambbat ngn cepat jer nk ilang..aiman dulu ilang kejap jer..
ada jmpa makcik kat spital ni bg petua..suh minum air kosong + gula batu sket..
dia kata cucu dia naik sket terus bagi..pastu ilang..ni bidan yg bgtau makcik tu ler
harini patutnya kena gi followup lagi...tp aku malas nk pi :P

8 comments:

SaDi said...

insyaallah... baby akan cepat sembuh... petua mak sadi pulak... jemurkan baby waktu panas pagi... :)

LEEZ said...

Hi ana, masa anak lis kena kuning dulu ada orang petua bagi minum susu kambing,sikit2 je la... Alhamdulillah cepat hilang...

kirana said...

sadi,
ada jugak jemur tp skrg ni ujan mendung jer pagi huhuu

Leez,
aa penah dgr gak bg susu kambing...anw thanks for sharing :)

ila ramli said...

ana
1.try mandikan dgn air rebusan daun belimbing buluh, dulu zahran mcm ada kuning sikit, terus mandikan dgn air rebusan ni..alhamdulillah, xmelarat

2.kasi minum air yg dimasukkan buah kundur(dlm ABC) tu, aku xkasi coz tanak kasi bb minum selian susu b4 6mths

3.jgn kasi susu kambing, doc tak galakkan, katanya bahaya, tp ramai yg rekemen ni....

PuteriSatu said...

ala siannya aisya....aqilah dulu pun ada kuning gak sikit...tapi atok dia jemur kat matahari pagi..alhamdulillah..sehari dua..hilang...

kirana said...

ila,
oh tq2 for sharing..aku bg gak sket2 air + gula batu tu..sket jer la tk brani byk2...hehe lg pulak aisya pon tanak minum

kak puteri,
nk jemur tp matahari pagi takdak hehe..

rynas said...

petua yg sama amalkan masa ngandung mmg tak makan betik langsung. org kata untk elak kuning jgn makan betik. Rasanya cam berkesan jerr..
alhamdulilah dua-dua anak tak der kuning. sebenarnya kuning ni ikut darah juga baby yg senang kena kuning bila mak atau ayah berdarah jenis O.

kirana said...

rynas,
kwn sy bgtau gak..pasal betik tu..hihi..tp ada baca gak..jaundis tak da kaitan ngn pemakanan..may be ada la sket2 kot pengaruh ..tak tau lah..
aa..pasal darah tu..mmg ayah dia jenis O pon heee...

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin