TAUGEH BAGUS UTK LAKI DAN WANITA | CORETAN MAMA AIMAN & AISYA

Thursday, February 11, 2010

TAUGEH BAGUS UTK LAKI DAN WANITA

Menu TAUGE untuk hidangan makan tengah hari mahupun makan malam sering kali dipandang sebelah mata oleh kebanyakan kita.
Tauge dilihat sebagai hidangan yang langsung tidak menyelerakan.




Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan sayur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat.

Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dikatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus.

Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka.

Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.

Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.

Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser.

Selepas membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya.
Jadi apalagi,

source:cedok dari forwaded email..


Aku mmg suka makan taugeh...dulu kecik2 mak masak taugeh selalu..sbb sayur murah (org susah)...sekati 20sen ja dulu

7 comments:

Diarihatiku1976 said...

saya pun sekarang tgh amalkan makan taugeh.. ahahksss

genny da bomb said...

tauge ni kan asal dari kacang ijau..kalo makan bubur kacang ijau agak2 sama dak khasiat dia?hhihihi

kirana said...

diarihatiku,
bagus2... usaha tangga kejayaan :)

geni,
hahah hang pi kaji la geni...hehe aku pon tak tau

bie said...

oh daku sgt tidak suke taugeh ekekekee

AyunasiA said...

suka je mkn, tp tak suka siang toge!!!

mazzuana said...

Ana, mak aku dulu pun slalu masak tauge sebab beli 20 sen dapat banyak..maklumla orang susah, selalu kena cemuh ngan jiran tetangga..tapi taugeh sedappppp makan pulak ngan tauhu lenyek kat nasik panas..perghhh nikmat!

kirana said...

bie,
makan taugeh leh gemukkan badan bie hehehe :P

ayunasia,
haha aku pon sama malassss

mazz,
betul2...aku igt lagik dok tlg beli kat kedai..20sen jer..
...sampai hati jiran2 ko dok cemuh gitu..huhuhu sedih2...

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin