LICINNNN WA CAKAP LUUUUUUU... | CORETAN MAMA AIMAN & AISYA

Thursday, July 22, 2010

LICINNNN WA CAKAP LUUUUUUU...

dah lama kan aku tak tayang skill aku masak...ahak!skill tuuuuuuuu...apa yg skill sgt tak tau lah…takat goreng bihun
utk org yg dah selalu buat ..mmg la ..tak da hal lahhhhh buat bihun goreng
tapi pada aku yg sepeket-bihun-beli-bila-ntah-tak-habis2-lagik..bangga giler bila dapat jamu suami walaupon bihung goreng
ni kira kali kedua aku masak bihun goreng
kali ni aku namakan resepi ni BIHUN GORENG TOMYAM UDANG
mulanya tak nak amik gambo…tapi dok pikir..ni kali pertama cuba resepi sendiri main campak2 ni..baik aku rekod..kot2 la nnt nak buat lagik sekalik kan
ataupon bila malas2 nak mintak suami aku masak pulak..boleh la dia tengok blog cara nak masak

balik keja semalam..terus kedapur keluarkan udang..rendam bihun
oleh kerana nak cepat..aku rendam bihun campur air panas +air sejuk bg jadik suam2


ni bahan2 mengikut apa yg ada yer...sayur tak der..oleh itu guna kobis jer
kang nnt bogel sangat bihun aku

bihun tu aku guna 2 keping jer..cukop la 2 org nak makan...



Bahan utk menumis…aku pesan beli perencah tomyam biasa tu jer…dia amik tiga2 jenis..tomyam kung,sup siam tomyam ngn tomyam putih

Tengok gambar ni ….tak yah tulis pon tau kot kan..
Tumis bawang…dan udang


Lepas tu..agak2 naik bau sket tu masukkan perencah tomyam tu
Goreng2 kejap..letak garam sket…air aku tak letak dah..gula pon tak letak..udang kan dah manis2 sket
campakkan sayur
campakkan bihun hahaha...campak2 pulak..abih la comot dapur i..
aku tak campak aihhh aku letak penuh sopan
pastu goreng ler sampai masak..sampai semua bihun tu jadi color yg dikehendaki

tengah nak hidang..nak snap2 gambar utk tayangan di blog..cuba lihat tangan sapa tuuuu
tak sabar2 aisya nak merasa
pastu aku pon hidang lah...tunggu suami balik..cewah..saat ini aku rasa mcm isteri mithali sebab menyediakan makanan utk suami balik terus duduk makan
sebelum dia bukak tudung saji tu...
"abg..tgk lah bihun tu ..jadi tak" rupa mesti jadi dulu
"nampak ok"
"redha jer la apa rasa nnt..."

bersama air sirap....terlupa dia tak sehat..
pastu buat teh o panas utk dia
walaupon air sirap...kalau tgk masa bulan posa..meleleh gak aihhh
jadik mak ni..kena redha banyakkkkk..kena redha umah selerak..redha kete sepah..redha makan tumpah sana sini...redhaaaaaaaaaaaaaa
lepas ni mama mop yer ...


janji anak makan ok laaa...sepah2 tu pejam mata jer la buat tak nampak
apa kata bapak budak?
biar gambar berkata2 ....
licinnnnnnnnn wa cakap lu!
cuma semalam terlupa nak letak daun limau purut...baru bau tomyam sket...
patut la semalam dok rasa mcm tak cukop sesuatu jer
harap2 pujian abang tu ikhlas la yer

9 comments:

Ogy said...

wahh resepi baru ni..leh try cuba test ni... :)
macih ya kongsi2 kat sini.......

Puteri Satu said...

CHAIYOk... pasni leh try masakan lain lak... suami dah puji tu maknanya lenkali masak lagi ye yang.. airtangan isteri..jauh lagi sedap dari air tangan neng kat kedai tuh...cuma malas nak cakap jekla tuh...

p/s.. na.. akak tak pernah buat bihun tomyam gini.. ramai orang kata sedap... nanti nak try gakla...

NaZa said...

selalunya orang laki akan cakap sedap, klu tak sedap isteri majuk la xnak masak lagi. hihihih.. xpe yang penting air tangan isteri tu...

riz said...

Nampak sedap ah ana...cam nak cuba plak!kalau suami aku,mmg licin x kira sedap ke x?hehehe

FAM said...

tu mmg style mkn tak berbaju ke sbb lapo sangat? heheheh

MrS. F!zA said...

fuhh berpeluh tiak kalo nk greng dgn kisar cili lg buat tumis..kalo ada perencah mmg sonang qeja!

suka gila ngn bihun greng.. tapi tk pndai greng bihun..pelik..koey teow n mee blh plk..bihun je msti hancus

Yatie said...

nmpk sidap....bleh try nnt

kirana said...

ogy,
hhaa sila2 test...tka sedap jgn marahh ehhe

k.puteri,
ehehe sekali sekala kak...
try la kak....letak bg pedas sket ..sy nyer ni tak pedas sgt

naza,
asben aku tak kira...sedap dia bgtu..tak sedap pn dia bgtau..mmg akan kecik ati jugak la hehe..tu aku takut nk masak jamu dia :P

riz,
mcm tu senangggg..masak apa licin sonok jer heh

fam,
amboi2...tang tu ko usha naaaaaaa

fiza,
sama ja gorengnya fiza...senang jer ..cuba try test :)

my little family said...

mm ..xpernah bt gak..mcm nk kena try arr.. :-)

p/s: akak plak dok teringin nk mkn asam pedas ni.. :-)klu larat ptg ni nk msk arr..ikan dah beli tu..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin