POST-MORTEM :KENAPA AKU MASAK TAK JADI? | CORETAN MAMA AIMAN & AISYA

Thursday, July 29, 2010

POST-MORTEM :KENAPA AKU MASAK TAK JADI?

susulan dari entry masak sampai peluh menitik2 (hahhaha tobat org tak lalu makan ...tipu jer tu..nak bg sedap ayat jer)

dah la pulun giler tengok resepi..pastu TAK JADIK!!!!!
huwaaaaaaa...

aku tau la tak jadik..sbb..asben makan tak komen apa pon....pastu tak tambah nasik..mesti tak sedap tu aku masak huwaaaaaaaaa

utk sedapkan hati aku ..dia sendawa menandakan kenyang..tu yg tak tambah nasi :P
oleh itu aku nak siasat tang mana tak jadik ni...aku masak ikut sebijik2 dalam buku tu dah


bahan yg perlu disediakan...nak tau tang mana peluh2 tu?
serai tu ha....aku gi potong kat luar rumah tgh2 panas ...
daun limau purut tu pon hasil tanaman gak tu...(gantikan dgn daun ketumbar dlm resepi..ni pon aku ikut yg ditulis)
nasib baik bawang tak kena korek ..lain kali tanam bawang pulak..


sotong 4 ekor...mahai gak aku rasa ..rm10 ++



bahan2 sampingan...


cili kering yg dikisar dgn bawang2..ditumis dan dibarkan sampai pecah mi nyak
lalu dicampurkan sekali ngn sotong dan sayur


pastu bungkus2...letak atas kuali

kuali ni tak berpenutup...aku amik tudung periuk cap helang utk tutup

pastu aku pon biarkan la 30 minit....
aku tak tau lah...lama sgt ker...api aku besar ker...
aku rasa sederhana jer api aku
atau kena betul2 kecil api


sebabbbbbbbbbb
bila dah cukop 30 minit

SOTONG BAKAR BERSAMBAL terkulai

lihat lah!!!sotong ku layu kelembikan...uhuk!
pastu air kuah tu jadi byk pulak..padahal gambar atas tu mcm tak cukop cili jer aku tgk

bila aku ckp .."ermmm ni air sotong kot keluar masak lama sgt"
"ooooo patut la " ...mesti asben nak kata kuah byk sgt...tp tak tercakap..
bila aku sebut terus dia kata mcm tu ..



tgk dalam ni...nampak segarkan sotong!

ish..adakah 30min tu terlalu lama?
sbb kalau makan kat kedai 10min ke 15 min gitu kot kan
mungkin aku tak reti nak agak api tu besar mana


pastu aku masak sayur kangkung goreng belacan


ni ha bahan2 nk kena tumbuk...tapi aku malas..aku blend saja



bahan utama..sayur kangkung lah!




boleh la kot ..kira jadi jugak..tapi terlebih garam sikit..
tapi boleh la cover sotong tadi yg kurang masin sbb air dah terlebih keluar tu

kesimpulannya : pakar2 masakan ..tolong komen kesalahan masakan sotong bakar saya tu hehe

7 comments:

my little family said...

ok la tu Ana..akak xpernah mkn stg bakar mcm tu. jd mmg xleh komen arr...tp org kata stg klu msk lama sgt liat. dan mmg air dia akn kuar .. ntah la..xpe..bt lagi nanti mesti bestt.. err..xboh gula ke?

Iena said...

kak, kite pernah wak sotong bakar ala2 ni. alhamdulillah jadi...
http://inaachik.blogspot.com/2010/04/cik-kaki-grill-spicy-prawn-nama.html

kite rase sotong ni xleh guna api perlahan sgt, nanti kuar air byk. guna api besar sket xper...

genny da bomb said...

den tatau nk komen sebab den tak penah masak pun benda ni..heheh..aku ingat hg nk buat tomyam..bahan2 ala2 tomyam ja..hehhe..

:: iManja :: said...

mak gue pesan...pas basuh sotong tu, tapis bebetul...supaya ayaq dia nanti tak menimbun. pastu dengarnya kalau msk lama sgt mmg liat. amboi pn ana....dlm kurang terer masak tu, bukan main lagi dia...i terer masak ni pon tk penah nak msk spesel camni taw...*ceh angkat bakul sudaaa*

Jamak Aton Habi Mahmood said...

Seafood elakkan masak terlalu lama, nnti keras jadinya...

Lagi 1 aku rasa kat magazine tu pix tu dia masak x lama,
biasanya for food shooting mmg masak ala2 jerk, supaya nampak fresh, haha
tu kkdg perasan x ada gambo ikan siap mata ikan mcm celik jerk ala2 x kena api :p

Kalo kankung ko tu elok pakai lesung sbb kurang guna air, kalo blend mmg kena buh air ;p

aku pun belasah jerkk msk, asal bleh telah okey aaa tu ana...
nk pandai msk kena slalu msk insyaallah ... gud luck bebeh

kirana said...

k.ayu,
sy pon tak penah..jarang masak sotong ni..kalau beli pon selalu wat masak kicap atau sambal sotong jer

tak igt letak gula ke tak ehhehe

iena,
ooooo gitu ek...api besar yer
aduhh kena cuba lagik nampaknya
tq..kang akak jenguk cara awk masak lak

geni,
hihi sib baik aku buat teka resepi apa ek

sue,
ok noted...kesalahan tak tapis sotong dan masak lama,
eh ni pon sbb cik abe tu nak outstation..tu layankan ajer permintaan dia tu

jiji,
wahhh bagus2 panjang komen hang jiji

aku ikut buku tu tulis 30min..ish lain kali 10min cukop kot kan..api besar

aaa kangkung tu mmg terlebih air sket hehe...dah tumbuk dah separuh..tp malas punya pasal..terus masuk blender

rynas said...

bagus2 yg penting rajin memasak. lama2 menjadik ler tuh baru sekali masak..mmg ler gitu hehhehe..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin