BERHUJUNG MINGGU DI SPITAL | CORETAN MAMA AIMAN & AISYA

Monday, May 24, 2010

BERHUJUNG MINGGU DI SPITAL

tak habis lagik cerita anak aku sakit bulan ni
sepanjang bulan ni berapa kali naik turun klinik spital..

bermula 25 april..aisya buat ujian darah ..dengan result WBC (white blood cell) agak tinggi
lepas tu demam baik..lepa seminggu demam balik

pegi jmpa doktor utk follow up ujian darah..
tapi doktor suruh habiskan antibiotik dulu..

2 minggu aisya tak demam...dan tak selsema

sabtu baru ni demam balik ..
maka berkunjung la ke klinik lagi

"doktor..saya nk buat ujian darah..anak saya demam berulang..lepas 2 minggu demam balik"
"ermmm..saya tak amik darah budak2" boleh suka hati gitu kan..nak tak nak amik pon takpa
"kalau gitu..doktor refer ke KPJ lah"

"sebenarnya...WBC tu bukan indicator..kite tengok byk faktor"
"tapi tinggi kan doktor .."
"memang tinggi..baby baru lahir pon tinggi..ini bukan petunjuk..memang lah..kalau sy tgk reading ni risau..tapi bila tengok patient....ujian darah ni tak perlu"

"tapi kalau kamu nak buat jugak..saya boleh tulis surat"
"ok"

tu doktor kat GP ..buleh pilih nak amik darah ke tak..kat budak2 tak nak..baby ok..budak 4-5 thn ok..budak baya aisya dia taknak..dia kata kena ikat la ..susah la..
ermmm..pelik aku...masa amik aritu ..cucuk kat jari jer..

dapat surat terus ke KPJ..nak jumpa Dr Francis
ramai nya org...dok menunggu pon letih ..kul 1 baru dapat masuk jumpa

aku cerita la dari awal..dia tengok report ujian darah bulan 4 tu
dia check suhu 38 ,check dada..congested .. (kat klinik tadi..doktor check kata clear)
"kite buat swap test..tgk h1n1 ada tak"

huwaaaaa..bergenang airmata dah sket aku ni..baru nak buat ujian
kecian aisya..meronta gak la..doktor nak swap kat tekak tu...aku ni pegang pon rasa kecian

lepas tu tunggu la sejam dapat result..kami balik rumah makan2 dulu

belum sempat nak makan..tepon berdering..suruh pegi bahagian emergency utk review result.
kami makan dulu ..pastu rehat sekejap..terlelap 5 min..tepon bunyi lagik

siap pegi amik result
berdebar lagik..tengok semua kat situ pakai mask ..
pastu ada pembantu datang jmpa aku
"ni putri aisya yer,"
lagi laaaaa berdebar...

"tunggu kejap..doktor ada patient"

lama gak tunggu...dgn org kuar masuk..pastu pakai mask pandang2 ke arah aku ngn aisya...
huhuhuuh aku dah takut

pastu doktor keluar..panggil nama aisya
"haa ni doktor francis dah tulis semua..negatif yer tak der h1n1"

fuhhhhh legaaaaaaaa...awat la depa ni buat mcm suspens jer

lepas amik ubat ..terus balik ...letihhhhhhh
dekat satu hari kat spital..ulang alik..

aku dah merungut gak sikit2 huhuu....tp dok teringat org lain yg dugaan lagik besar daripada ni ....sabar2

2 comments:

Diarihatiku1976 said...

ala ciannya.. takpelah... makan ubat ya... insyaalah baik tu..

rynas said...

alhamdulillah tak der h1h1..take care yer Ana

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin