BIBIK SEBAGAI PENGGANTI IBU | CORETAN MAMA AIMAN & AISYA

Tuesday, May 19, 2009

BIBIK SEBAGAI PENGGANTI IBU

sebelum aku meneruskan coretan aku..aku mohon maaf andaikata kalian yg ada bibik terasa dgn penulisan aku ni...aku bukan nak tuju kepada sesapa ..tapi ni cerita yg aku lihat dan dengar

Korang cemburu tak atau irihati atau terkilan atau apa2 jer la perasaan tak puas hati ..jika bibik dapat menggantikan tempat kite sbg ibu?
Aku cemburu dan terkilan.Tapi aku tidak ada bibik.

Jgn salahkan bibik jika anak kite lebih rapat dgn dia..bukan apa..apa yg aku perhatikan masa balik kg ..semua benda bibik dia buat..
mandikan anak,suapkan anak makan,tidokan anak,dukung kendong anak ,..susukan anak,aku tgk ja..kalau2 dia bizi ke apa..tp tidak jugak..dia hanya lepak duduk2 di sofa borak2 gitu jer..
dlm hati aku...kasihan anak dia..kalo waktu keja ok lagi kan..ni time cuti...ewahhh memandai lak aku,....mentang2 takda bibik..pandai la cakap kan..aku pon takut aku jadi lepas tangan mcm tu jika aku ada bibik.

ok tu cerita lain ..yg bwh ni cerita lain.

ok,wiken baru ni..kami sempat gi menziarahi anak2 yg baru kehilangan ibunya.Ibu itu kira hubungan sepupu ipar dgn asben.
Arwah meninggal dunia ketika dalam perjalanan nk pegi keja.Lepas dapat berita tu..balik tu terus aku peluk anak aku..huhuhuh sedih tau.
Mana tau kan..kite keluar pagi tu adalah keluar yg terakhir..tak jumpa lagik anak2 dan suami..huhuhu sedih2..
aku dok bayangkan anak yg kecil yg masih memerlukan kasih syg ibu.Anak arwah ada 3 org, 6,5 dan yg kecik sebaya aiman.
masa aku dok borak ngn nenek mereka (mak sedara asben) ..sebak dia..aku pon begenang air mata..masa tu anak2 dia berlari bermain suka ria seolah2 tidak mengerti yg mereka sudah tiada ibu.


kemudian aku borak2 pulak dgn bibik yg jaga mereka.Dari perbualan dgn bibik,anak2 itu seolah2 tidak kisah..
sbb bibik masih ada menjaga mereka.Bibik kata ,
"malam2 mmg saya yg tidokan mereka,saya yg suapkan mereka makan,pagi2 dia bangun pasti carik saya dulu"

"bibik bila abis kontrak"
"ujung tahun ni."
"sambung lagi tak.."
"itu lah..rasanya mcm mau sambung,,sudah 5 tahun saya keja,kasihan ...saya jaga mereka dari kecik"

ada hikmah jugak mereka rapat dgn bibik..
saya rasa saya yg over sedih..mereka tidak ada apa2 pon...ewahhh naluri keibuan ku :)

9 comments:

genny da bomb said...

aku tanak la jadi camni..tapi skang ni pun anak aku dah rapat ng laki aku jekk..ng aku dia cari time dia lapar jek,or kalo kena marah ng abah dia..hoho..tu pun aku dah terasa..ni kan plak kalo anak aku tak kisah kalo aku ada ke tadak..hmmm..

~theha~ said...

Sedeynyerr dengar cite yg ke 2 tuh...
tu la kan,ajal maut d tangan Allah,bila2 ms yg kadang kite xjangka kita bole kembali kpdNya...

klu bole biarla anak kite paling rapat ngan kite,tp tu la kan budak ni kadang pandei je nak memilih...

arediks92 said...

ermmm aku belum ada anak lg, tp pada aku biarle aku anto jer umh pengasuh (merangkap sedara/kakak ipar aku)...atau ke nursery sahaja.
1 perkara rasa x privacy ada org dlm umh kiter... pada pdangan aku yang daif huhuhu

rynas said...

saya pernah juga dengar citer, sorang laki yang dah kehilangan isteri sebab xcident, anak ada 3 org kecik2 lagi. lepas tu suami dia kahwin dgn bibik ni sebab anak2 dia dr kecik bibik jaga, makan, minum, semuanya lah. tak tahulah bibik ni tua ke muda...ni betul2 mcm tajuk di atas tuh bibik pengganti ibu.

Saya dan suami pun mmg tak nak amik bibik sebab tak dak privacy, biarlah susah sikit, bayo mahal kat pengasuh, ttp hati senang kat umah.

:: HUSNA :: said...

aku pon xde bibik.. tp kalau dh terpaksa nk buat mcm mn kn...
aku rse nk amik bibik x salah..
tp jgn sampai anak2 lg rapat dgn dia.. kalau kite ade kat rmh biar semua urusan psl anak kite yg buat... biar bibik buat keje rmh jer... mcm ni br la dia tak pggl bibik tu mak... kalau time keje tu lain la kan... kirenyer mcm kite hntr kat rmh pengasuh jgk la.. pas blk keje semua urusan psl anak kita buat sendiri kn...

sedih plak.. cite psl kehilangan ibu tu.. br2 ni pon ade dgr.. member kepada member yg ngajar kat IKM jasin xcident time nk pegi keje. anak dia pon 3 org gk... taktau le kisah yg same ke x...
sedihnyer kenangkn anak yg yg masih kecil...

huhhh... panjang tol aku komen...
ana...
komen terpanajng xde hadiah ke...
kui..kui..kui...

kirana said...

GENI,
RAPAT NGN BAPAK TAK PA LA..MESTI LA ANTARA IBU NGN AYAH TU SALAH SRG RAPAT KAN

THEHA,
TU LA..AJAL TAK TAU BILA..

JIJI,
ERMMM..KEPUTUSAN DI TGN MASING2..HEHEH...IKUT LAH YG MANA SNG HANDLE

RYNAS,
HIHIHI..SENANG TAK YAH CARIK ORG LAIN EK..BIBIK CUN KOT TU HEHEHE

AA ADA PRO N KONS LA PASAL BIBIK NI..



HUSNA,
BETUL LA TU..ACCIDENT TU KAT JASIN-KRAYONG..TP AKU TAK TAU DIA KEJA APA..LUPA NK TNYA..BETUL LA AKU RASA TU..HEHE

kirana said...

HUSNA,
NNT LA PAS REWARD NI ABIH AKU WAT LA CADANGAN KO NI...

my little family said...

kadang2 terpikir gak, mampu ka jadi sebaik bibik tu ekk.. xpe..akan ku cuba sebaik mungkin..xmau nyesal di kemudian hari..huhu (n3 jiwang pulaks)

cikda said...

mak aku mmg xbg kak aku amik bibik..anak dia mak mentua jaga, opah ler...klu opah xleh jaga..hmm mak aku gi Ipoh ler..gi amik cucu kesayangan dia tu..bawak balik kg..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin