PERIUK BELANGA SEBAGAI BUKTI | CORETAN MAMA AIMAN & AISYA

Monday, May 11, 2009

PERIUK BELANGA SEBAGAI BUKTI

oleh kerana aku diperli oleh blogger naza tu...aku kecik hati huwaaaaaaaaaaaaaaaa..

haha acah jer!

meh sini aku nak tayang sket aku masak..asik dok tayang lauk kedai ja kan...nak gak bg laki aku mkn air tgn isteri..sedap ke tak sedap ..kena gak makan...kang tak merasa air tgn aku kang..kurang kasih sayang lak nnt :p

aku amik step2 ni..nak buktikan aku masak ..naza..sila perati betui2


SIARAN TERTUNDA DARI DAPUR 275...

sebelum tgk last pic..agak2 aku masak apa?


bahan2 yg digunakan...tak perlu lah aku huraikan yer...sapa tak tau nk kena pelekung ngn aku buleh :P
owh lupa...itu serai sulung..hasil cucuk tanam kami hahaha..jimat duit serai disitu :P
gigih suami saya kluar cabut serai

bukti yg kedua....sotong dibersihkan
sotong ni minggu lepas punya.tp masih segar sbb aku belum cuci...nak masak baru bersihkan..tujuannya nk bg kesegaran tu tahan lama..mcm tu jugak dgn ikan
tapi kalo hari2 baru nak cuci masa nk masak.letih!pukul brp nak buleh makan kan

lepas tu...sotong direbus sebentar dan ditoskan...

sementara sotong direbus...sediakan bahan2 tadi..kopek bwg..bancuh air asam jawa..
guna adabi..best dan senang!

sementara tu..masak nasik ya puan2...saya guna periuk ni sbb masak nasi sket..periuk letrik tu besaq sgt..kang nasik jd kerak kat dasar periuk jer..kecuali wiken guna sbb masak nasi tengahari smpai malam


owh maafkan saya..kuali saya sgt la huhuhuhu ni la satu2 nya kuali saya beli sejak kawen..ada satu jer...malu2..saya mahu beli kuali yg lawa2 ada penutup tu..tp naza menolak pesanan saya semasa beliau berseronok2 di langkawi..owh tidak mengapa..nnt kite beli kat sini ..kwn saya kata..kuali cap Tefal yer bagus?
atau pon kuali ikea tu ?saya nk beli sudip ikea 365 tu ..tapi entah bila la nk ke ikea tu
eh terbebel jauh lak dari gambar...ok..kite tumis bwg merah,bwg putih,halia sehingga naik bau yerr

pastu masuk kan la cili giling tu,serai,air asam jawa,sedikit belacan...dan biarkan mendidih


pastu tambah kan gula dan garam ikut lidah masing2...saya tidak mengunakan bahan perisa tambahan..


pastu dah agak2 ok cukop rasa..masukkan sotong dan bwg besar...gaul sampai sebati dan biarkan sebentar atas api..tak yah lama2..sotong kan dah rebus..kang terover masak kang tak sedap lak rasa

dah siap tu angkat lak letak dlm pinggan....pastu capai kemera amik gambar bwh lampu dapur

dihidangkan dgn nasi panas2

resepi ni aku bg nama : SAMBAL SOTONG SERAI SULUNG
komen suami : rupa dan rasa ok...tapi PEDAS
hmmmmmmm...aku mmg suka makan pedas...nampak gaya kena letak lebih gula sket la
tp sepedas2 sotong aku ni..pedas lagi kerabu mangga tu..

dannnnnnn...hehe
diolah dari resepi ini :)
ni sotong sumbat..aku tak da bahan nk sumbat2 dlm tu..wat sambal sotong udah ler
owh..sila kagum..saya masak ni balik keja ari jumaat tau..bukan hari minggu,.. :)
TIPS DAPUR :aku kan sebelum2 ni..malas nk blend cili kering tu sbb malas nk cuci blender..dasar2 tu kan..tp kalo guna cili giling beli..merahnya tak menjadi..jadi terpaksa la blend jugak..cara nak cepat nak cuci lepas blend tu kan...masukkan sket cecair pencuci pinggan,masukkan air separuh blender tu..pastu blend air tu ahhahahha..buih2 terbentuk smpai atas la kan..dah tu..tuanggg dan tengok balang..bersih!just bilas jer tambah sket lagik.
siap!

23 comments:

shaifulsafar said...

nampak sedap masakan tu.... :-) saya pun boleh buat rasanya tu....

bagus ya petua mencuci blender tu... :-)

~theha~ said...

waa..sotong sambal..sedapnyer...

br tau petua cuci blander tu..mmg malas nak cuci pon pas gune tuh....pasnih bole ikut petua nih..senanggg.....

NaZa said...

tahniah2.. akhirnya berasap gak dapur ko. haha.. pakai periuk vision ke? kekeke.. mesti asben ko berterima kasih ngn aku sbb merasa air tangan isteri dia. muahahahah

malas aku nak beli kuali ko tu.. kang macam2 specification ko bagi.. :p tula.. aritu aku bagi link warehouse sale tefal xmoh pi... kena tunggu hujung tahun la klu nak beli...

azreen said...

wah nampak sedap......terliur akak nengok...hehehe

arediks92 said...

heheh bagus2... nnti hari2 memasak tuh
nak senang ana belnd cili untuk smingu..bwg putih/bwg merah siap2kan .. nak masak zasss tumis jer. jimat masa :p

genny da bomb said...

haaa baru best tgk hang masakkkk..hehehehhe...aku pakai maxim...tefal pun ada gak tapi aku beli time sale la hihi..nk beli time tak sale jgn harap la..tp disebabkan laki aku kadang2 main bantai masak pakai sudip besi..dah ada la calar2 disitu..lagipun dah lama..leh amponn lagi la hehe..

aku beli suma yang kocik2 aja..yang bosar den tak mampu..

genny da bomb said...

ha ana petua kalo nk masak hari2 kat umah..cili yang hang blend tu..belnd byk2 siap2..pastu hang masakkan dia..boh garam siap2..tp time masak nnti jgn lupa lak..dh boh garam dlm cili tu..kang masinnnn plak masakan hang..kalo hg malas pun..hang blend ja cili tu pastu boh garam,boh lam tuperware masuk peti ais..tahan gak la 2 minggu..

bawang tu pun sama..blend je siap2 suma..hehehhe..1/2 jam leh siap masak!2 3 menu pun blehh!!!

cikda said...

aku nampak pun rasa pedas...blum mkn lagi...hehehe..aku pun hari tu borong tefal kat langkawi..murah siut, siap beli kuali yg grill tu..next time aku nak beli periuk plak..beli je la..buh dalam stor..

KV said...

wah, rajinnya masak. Theehee

:: HUSNA :: said...

nnt aku nk try resepi olahan ko ni..
mn ko dpt petua tu ana...
ade2 jer ko ni...

my little family said...

suka la bc Ana ngomel ni. lawak pun ada, dok gelak sorang2 kat ofis ni, adik FT sebelah confuse, pasai pa la kakak ni sengih pastu gelak sorg2 ntah..hahaha...

p/s: kuali tu akak beli yg biasa2 je dulu..nk beli yg tahan karat tu tunggu ongkos lebih lah..hehe

my little family said...

blend tu, lagi satu klu nk kasi hilang pedas & bau bawang lepas cuci tu blend ngn roti atau biskut empat segi tu..pasni mesti rs pedas dan bau bwg tu hilang..hehe..

gadisworld said...

wah..dah ada potensi jadi chef blog nih..he..he..terpukau gadis melihat n membacanya..tapi nak memasaknya kena kasi kuasa psikik kuat lagi..coz tak tahu nak mencuba bila lagi nih..asyik tak menyempat jer..he..he..tapi mmg nampakk sodapp ler kak kirana masak..yummy...

Mummy Dasy said...

Adeh.. lapo semula tgk masakan ni...courier leh me ngah malas nak memasak la ni haahaha

kirana said...

shaiful,
haha tengok buku dan ada bahan2 ,..senang jer campak2

theha,
aa cubalah...tp jaga2 jgn smpai melimpah ruah buih nya nnt

naza,
sob sob..nk gi warehouse kena amik cuti huhuhu..
beli periuk jgn simpan..guna haha
bila hg nak rasmi periuk baru tu


geni,
maxim mmg bagus kan..aku ada sebijik periuk tu..
weh aku mmg blend simpan cili tu..pastu buh garam mcm hang kata tu..tp kan..pas seminggu jer..dah naik color apa ntah atas permukaan cili tu...dah basi ker?
bwg2 mmg tak blend..sbb aku takut tak tahan lama..aku ni jarang2 masak geni oooi

aida,
wahhhh borong sakan hang..dok simpan dlm stor tu sap dok masak dlm stor :P

KV,
sekali sekala berlakon rajin ahhahhhaha

kirana said...

husna,
hahahhah cuba jgn tak cuba,,kalo tak jadik jgn pelekung aku nooooo

MA,
haha merapu ja kak ooooii

ooooo gitu ek..blend lepas basuh ek..pastu basuh sekalik lagik pas blend biskut roti tu ek...ermm ok gak kan.,.nk blend bubur baby tak
yah balang2 asing

gadis,
ahah nak rasa sedap ke tak kena mai makan :P
amboi nak masak kena psikik2 dulu noooooooooo..nnt dah kawen tak sempat nk psikik dah aihhh :)

mumydasy,
awk tu pantang dah abis ker :P

mama uzma said...

hahahaaa...
rajin masak ek...
apa rasa...??mnjadi x...??

mama uzma said...

iena pun suka masak tapi ada
penyakit M skit..keh3...

bila en abg bunyi2 skit..dan2 la
rajin masak..hahaha.....
kang lari kat org lain plak...
huhuhuu x sangguppppp

genny da bomb said...

haaa..nk tahan lama sket kasik masak la itu cili..hehehhe..kompem lama tahan hehe..kalo blend boh garam saja mmg tak lama sgt tahan banding masak simpan..buat jgn tak buat (aku bila nk mengasapkan dapo ni hahaha)

kirana said...

MAMA UZMA,
IKUT LIDAH KITE JADIK JER..LIDAH ASBEN DIA KATA PEDAS PULAK..
NAK MALAS SKET2 BULEH LA..MALAS BYK2 KANG HEHEHEH..PAHAM2 LERRR

GENI,
OOO OK..NNT AKU TRY PETUA HANG NI..CILI DAH RENDAM TAK MESIN LAGIK HEHEHE

bie said...

tahniah2...hehe..oo..kalau nk kasi thn segar jgn bersihkn dl ek sotong ke ikan ke...br ku tahu..

mama uzma said...

hahahaa...
paham2..

kirana said...

BIE,
AGAKNYA LA KOT..TP MMG KAK ANA TRY..SIANG IKAN NGN TAK SIANG..MMG LEMBIK LAH YG DAH DISIANG TU

MAMAUZMA,
DAH PAHAM TU...CERGAS2 GI MASAK :P

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin