SEGALANYA MAK | CORETAN MAMA AIMAN & AISYA

Friday, May 8, 2009

SEGALANYA MAK

Orang kata aku lahir dari perut mak..

(bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma...mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak …
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak


Aku ada pasangan hidup sendiri....


Bila seronok, aku cari.......pasanganku
Bila sedih, aku cari......mak


Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak


Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....emakku


Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.....mak


Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"


Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku


Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak


Selalu....aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak


Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah"...
Berderai air mata jika kita mendengarnya........


Tapi kalau mak sudah tiada.........

MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....



Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya......
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......


SOURCE: DAPAT DARI FWD EMAIL

SELAMAT HARI IBU KEPADA SEMUA IBU2
SAYA SAYANG MAK SAYA

11 comments:

AyunasiA said...

tersentuh hati membacanya...

:: HUSNA :: said...

selamat hari ibu untuk ibu2 semua...

MommyDania said...

terpana membaca. so lepas ni kena tukar style. happy mothers day to u too

Mummy Dasy said...

Ada gak dpt email camni..terharu membaca..

kirana said...

ayu,
aa..bab2 mak ni mmg menyentuh hati perasaan


husna,
tq2..gi celeb ker :)

momydania,
tq2!

momydasy,
yup..terharu dan sedih..

mama uzma said...

huwaa..........
menitas air mata membacanya...

selamat hari ibu sedunia...

genny da bomb said...

aku baca kat porum tadi citer ni..hehe esok besday mak aku..mmg aku ingat mothers day la sbb selang sari jek kan..

kirana said...

MAMA UZMA,
PI AMIK TISU LAP :)

GENI,
MAK AKU LAK 10MEI HIHIHI
MMG SOKMO IGT PON.HADIAH JER LEWAT BAGI..TGU BALIK KEDAH BARU LA KASI

cikda said...

sedih siut..dah la dok jauh dgn MAK..
sampai skrg pun..dah besar pjg..dah kawin..mak aku tetapkan kupaskan mempelam tuk aku mkn..

kirana said...

AIDA,
AKU SELALU KENA BEBEL..HAHA..BUAH PELAM DOK BUSUK DLM PETI AIS GITU LA..SELAGI MAK TAK AMIK KUPAS..SELAGI TU TAK MAKAN..MALAS :p

~theha~ said...

Uwaaaa.....hepi mothers day...!!!!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin