MINYAK MURAH, MINYAK MAHAL | CORETAN MAMA AIMAN & AISYA

Wednesday, November 25, 2009

MINYAK MURAH, MINYAK MAHAL

**analisis ini mungkin tidak tepat ...ini berdasarkan kiraan kasar penulis shj dan tidak mewakili mana2 pihak **


memandangkan orang nak cuti nak balik raya kan..saja letak entri minyak2 ni..hehe
dulu aku kata nak buat analis..minyak mahal..minyak murah...yg mahal katanya minyak bagus..bukan aku kata...orang minyak yg kata

"kak,nak isi yg mana?minyak bagus ke kurang bagus"

aku saja la nak test minyak ron97 tu..yg sekarang tak semua stesen ada..
ada org kata..lagik power pakai minyak tu..ada lak kereta yg hanya boleh pakai minyak tu jer..
bila pakai ron95..katanya tak pickup pulak..

ni analis aku sendiri yer....tak tepat sgt la...mungkin pada masa minyak diisi...tangki belum betul2 kosong..aku nak kaji..minyak mahal tapi buleh pegi jauh sama ngn isi minyak murah..kalau betull..baik isi minyak mahal kan..dah katanya minyak mahal lagik bagus kualiti
ianya jugak bergantung ngn cara pemanduan..kat jalan mcm mana..berapa laju ..semua tu kena mik kira gak tu

CITY 1.5 VTECH
-pemanduan jarak jauh-highway
-power : rasa la mcm tekan minyak sikit ja..dah pegi laju ..lain2 aku tak tau
-pemanduan :average 120km/j
-sen/km = RON 97 12.5 sen/km atau 16.3km/l [seliter rm2.05]
= RON 95 11.4 sen/km atau 15.7km/l [seliter rm1.80]

-beza pegi balik keja sehari rm1.30 lah antara 2 jenis minyak ni

8 comments:

genny da bomb said...

aku tak larat nk kira smp mcmtu..kakakaka...

kalo tanya aku..aku isi minyak 97..atau vpower racing hihihii...sbb aku rasa la keta aku mcm siput gak naik bukit kalo pakai 95..ntah la nk cakap cemana..tapi aku rasa gitu la..slow pikap sket

kirana said...

geni,
tak susah2 kira geni..kat meter dashboard ada display ,aku pecahkan ke sen/km utk tgk beza ja

shaifulsafar said...

ana..

banyak juga bezanya tu... :-)

kalau jalan jem pun kene kira tau... sebab selagi enjin hidup... minyak sure kene sedut... :-)

Abang Long said...

Makin lama, rakyat Malaysia semakin ramai kena bohong dengan pecahan kategori begini .... alahaiiiiiii .....

Mummy Dasy said...

xpnah wat kira2 pun sll isi RON97 tu....

kirana said...

shaiful ,
ya betul tu...kami ni org jauh...kena la amik kira minyak2 ni..sehari 120km travel ..

abg long,
nank buat cmner...rakyat marhain

mumydasy,
hehe kami org tak kaya ..kena la jimat2 ..
saja la kira supaya nampak ..
ni pakat dok dgr org kata ja....minyak ni jimat..keta tu jimat..tp bila tanya jimat berapa..tak tau nak jawap lak :P

Mak Su said...

tak paham bab bab minyak ni, tah hapa hapa

salam aidiladha :)

feeza said...

mmm..bab2 minyak ni payah nak kira..kadang2 tu buat sakit hati je.
yg paling boring kalau jam teruk.. asyik dok tgk meter minyak cukup ke idak ni?? :)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin