"ini kurap susu la ibu..." | CORETAN MAMA AIMAN & AISYA

Tuesday, April 14, 2009

"ini kurap susu la ibu..."


nampak tak lidah aisya mcm putih2 kerak2 tu..mcm susu tebal la kan
pastu penuh mulut dia putih2 tu...
mula tu aku igt susu lekat kat mulut2 gitu
pastu pengasuh kata ..tu sakit mulut maksudnya...

pastu semalam bwk la gi klinik...poliklinik anjung karisma s2
masuk jmpa doc..kali ni doc dia cam ramah sket..mcm best sket la nk borak2

pastu aku bgtau la sekian2..dia tny bila lagi kena..
aku rasa2 jumaat tu start byk..so kira ni hari ke 4 la..

doc check tak demam ..ok..tka muntah..ok..cek pernafasan..ok..
so mmg tak da apa..cuma nama sakit itu ialah kurap susu.

doc kata disebabkan infection..aku tny..infection dari mana?
dia kata..kebanyakan baby mmg akan kena..ada tu dari kecik lagi dah kena (menjawab tak soklan aku hehehehe)

"ooooo....dulu abg dia tak kena..tu saya tak tau..sy igt ni susu ..hehe"
"ni bukan susu,ni kurap susu la ibu...." mesra kan doc tu ihihi

ubatnya..ubat titis dlm mulut ..harap2 cepat baik yer..cian aiysa.


owh ni gmabar mlm tadi..dia dah aktif meniarap..pantang letak mesti cuba nk meniarap..
dan smlm dia dah berjaya meiarap penuh dan angkat kepala


utk rekod aisya: 3 bulan 3 miggu -berjaya meniarap

13 comments:

MommyDania said...

ada ek kurap susu? baru tau. caya la aisya, cpt meniarap. lps ni blh guling2 pulak

PuteriSatu said...

Aqilah dulu...genap 4 bulan - meniarap....

yang akak tahu....itu kerak susu...bukan kurap susu...yang akak tahu la....selalu baby kurang minum air masak...kena kerak susu ni...tapi selalunya klu baby BF memang tak kena kerak susu nih....

diniedinar said...

ooo ada ye kurap susu dlm mulut. k dinie ingat kurap susu tu yg kat pipi biji2 cam ruam

kirana said...

momydania,
kite pon abru tau istilah tu..


k.puteri,
kerak susu dgr sedap sket dari kurap kan..hehehehe
b.inggeris nya= fungus

k.dinie,
itu namanya ruam susu

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) said...

dulu anak2 saya pun ada kene jugak..dah ler nampak buruk lidah putih hehe pastu nafas dia punyelah busuk huahuahua...

tp lelama ok dah..tak pakai ubat ape pun..

cendawanintim said...

ni pestime tau pasal kurap susu...

cayok2 aisya..

rynas said...

kalau nak elakkan kena masa baby, dalam seminggu sekali cuci lidah dgn napkin yang dicelup dlm air suam. Mesti lidah baby bersih jer. kdg2 kurap susu ni boleh buat baby sampai demam. ttp dua2 anak saya tak penah kenalah.alhamdulilah

kirana said...

nrina,
aaa..ehhe bau nafas dia tu masam2 gitu :P


cend,
letak dlm kamus bayi

rynas,
tu org tua2 dok suruh bg air masak
..doc pesan jgn lap apa2..takut berdarah dia kata..

atie said...

dah pandai meniarap ye...em bagus2. Harap aisyah cepat ok

SUZIE APAI said...

don't weri...nti ilang...titis je ubt tu kt mulut..

Qimi dulu kena jgk tp skit2 jer...biasa klu susu botol ader bdk mcm gitu. Tp ader yg tak kena..
klu tak tebal tu kesian la si budak kecik tu takut sakit or pedih

NaZa said...

si fakhry selalu camni.. tp seminggu 2x aku lap ngn napkin.. tapi selalunya bbstr yg wat, bukan aku pun. hihihi.. tp menyakit ke tu??? harus bawak ke doctor la camni....

my little family said...

ish kena prihatin kan jaga ababy nih. akak pun dah lupa camner ms dok jaga Anis dulu2.. :-)

kirana said...

k.atie,
aa dah nampak kurang dah

suzie,
oooo ..tu la tgk tu mcm nk kikis ja rasa..

MA,
lupa kena rujuk buku balik ni :)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin