Mengatasi masalah baju menggunung | CORETAN MAMA AIMAN & AISYA
Generated image

Thursday, April 23, 2009

Mengatasi masalah baju menggunung

Pagi ni aku tukar kereta ngn asben..maka tag tertinggal lak dlm kete tu...adoiiii
pastu kunci drawer kat tag tu..maka notebook aku tak leh la bwk kluar..
pastu tak leh la nk transfer gambar merepek2 aku

ok..back to the topic
dalam banyak2 keje rumah...satu benda ja aku tak motivate utk melakukannya
yg lain2 mmg tak da hal,basuh baju,angkat baju,basuh pinggan,mop lantai,sapu ,cuci dapur,sapu minyak baby bg kilat kat hud kesayangan aku hehehe,cuci bilik air,cuci peti ais..mmg aku suka ok..

tambah cuci bilik air..aku lagi detail..celah2 tile seme celah aku nk cuci...sbb tu aku tak puas kalo cleaner buat..ada jer yg aku tak kena nnt

hanya satu jerrrrrrrrrrrrrrrr yg aku mmg tak lalu nk buat..LIPAT BAJU!!!
aku basuh 2 hari sekalik..angkat..basuh yg lain lak..yg dah angkat tu la tak berlipat..pastu tambah lagik..mau tak jadik gunung..
nak pakai baju korek gali la cari..mai time nk cepat..mula la rasa nak marah cari baju tak jumpa

pastu borak2 ngn asben (dia pon malas nk lipat baju..apa yg dia buat..dia pi beli bakul yg besaq gila nk longgok baju lg senang)

"abg,camner ek nak buat ngn baju tu?tak da ke org nk dtg amik upah lipat baju jer"
"saya rasa cam nk buat bisnes la..hire pekerja ..pastu kite anto umah org lipat baju" tiba2 pi pikir bisnes lak..ehhe aku ni mmg suka pikir2 gitu..tp buat nya idakk

"hantar dobi jer"
"aaa kan..kalo anto dobi dah siap lipat..erm ok gak tu..jimat air..jimat letrik"
"sekilo brp ek" pastu mula la dok kira2

tapi pikir2 balik tu penyelesaian yg makan duit secara berpanjangan
maka aku rasa WARDROBE kena buat dgn kadar segera.Pastu dlm wardrobe tu..bhg hanging baju buat byk sket..sbb aku plan..lepas basuh..jemur ngn hanger..pastu dah kering..angkat ngn hanger2 tu jer la gantung masuk lemari..haa kan dah jimat masa..tak yah lipat2..cuma lipat yg kecik2 ja..
uol rasa ok tak idea kemalasan aku tu?
jgn suruh saya amik maid..kerana saya tak plan utk amik maid dlm waktu terdekat ni

owh bila la nk dpt cek ni huhuhuhuhu..

18 comments:

:: HUSNA :: said...

ana masalah mu masalah ku jua... haha
mmg bercinta nk lipat baju...

genny da bomb said...

wakaakaakaka...serupa ja ng aku nih..nasib baik laki aku ghajin nk cara ng baju2 nih..dia mmg amik kontrak basuh,sidai,lipat..lain suma aku..nnti dok umah baru aku leh jadi rajin sket kot kekeke..alasan manjang2 hahaha..

Mak Su said...

masa baru kawin, maksu menyampah bab lipat kain baju ni, sampai hubby kata nak beli tak mesin lipat kain...hahaha, tapi sekrg dah ok dah, lipt kain sambil tgk tv, sbb anak2 dah besar2, boleh disuruh buat kerja lain.

hanging is a good idea too

mrs rux said...

aku basuh baju time weken..boleh bayangkan la..rasanya lg menimbun drp hang yg basuh baju selang 2 ari.
hanging idea yg amat bagus kerana aku pon apply idea yg sama,jimat tenaga aku nk lipat melipat baju byk2.

ANAKIRANA said...

husna,
ahha sama kes

geni,
aku rasa tak rajin gak kot walau hang dok umah baru :P

maksu,
salah satu alasan jugak sy malas..sbb masa lipat aiman amik lambung2 kain baju yg sy lipat..jd tak hangin kaaaa?
sonok kan kalo ada mesin lipat baju hehe..mesti mahai kalo ada

mrs,
hang gunung kinabalu..aku gunung tahan rendah sket kot
nk beli hanger banyak2 lah ..

FAM said...

aku pun lagu tu. mana2 yg jemur guna hanger, terus masuk almari. yg tensionnya yg jemur xguna hanger le..maleh!!

azreen said...

ana....akak ni mmg selalu je terpacak kat blog ni.....cuma tahap kerajianan nak mengomen tu kureng....hehehehe.....akak pun mempunyai masalah yg sama mcm ko...malas nak lipat baju.....adoh haiii.....

diniedinar said...

kalau ada jual mesin lipat baju bg tau ye.. akak pun nk oder sekali. akak pun mmg tak suka lipat baju tp cerewet lak kalau baju renyuk2. so, akak beli 2 penyidai baju. 1 ltk kat luar, 1 kat dlm rmh kat bilik tetamu (tp kalau org dtg tdo leh lipat je penyidai tu simpan stor). baju yg dah kering sangkut kat penyidai dlm rmh tu. bebila angin rajin baru lipat :)

hasilnya, baju tak renyuk, mata tak sakit tengok baju menggunug

atie said...

akak pun tak suka lipat kain. semua baju dan seluar suami dan anak bujang akak hanger kan aje...fuh!!!tapi yang ada tu pun tetap malasss nak lipat. camner tu???

AyunasiA said...

memang bagus idea tuh.

aku pulak rajin lipat tapi malas nak susun dalam gerobok. lepas lipat, tinggal je. 'orang tu' lah yang tukang susun.

NONIE AZIZ said...

hahaha...ana...akak bab hang menghang baju tadi akak dah lama akak buat...sampai kat rumah akak la ni hanger punya la banyak macam-macam saiz ada...mmg malas nak lipat baju!!

wahida said...

ana,
takyah lipat, tak yah hang..senang je..beli raga kain besar2 tu dalam 2, 3...raga kain kecik pon 2, 3..susun je kat dalam bilik..satu utk baju ana, satu utk baju suami, satu utk yg comel2..satuutk blouse je, satu utk seluar je, satu utk tudung je (dan jangan lupa yg dalam2). nak gi kerja gali2..tapisenang nak gali sebb dah siap2 asing..ni la yg akak practised b4 ade maid.

ANAKIRANA said...

momydania,
apa kata ko pakai baju pakai buang :P

azreen,
laaa jgn malas2..heh
patut la virus akak yg smpai ke saya ni :P

k.dinie,
aa mula tu igt nk beli rack yg mcj tu jugak..tp tak berabuk ker?


atie,
nnt sy nk ikut jejak akak gak...tgu lemari besaq sket

ayu,
ada gak tukang susun...aku ni tukang tengok ada la :P


k.nonie,
pengakuan terus terang ek.. :P
ramai gak la geng malas saya

dr wahida,
hahahhaha baguih2..gali2
dah ada 3 bakul skrg ni..

mama umar said...

cadangan aku..beli aje jumper/romper yang tak yah iron..lepas basuh..gantung smp kering..dh kering leh terus pakai..lagi best kalo jumper tu ada hood sekali..dh save duit beli tudung,suar,baju bnyk2.juga jimat masa & tenaga tak yag iron dan lipat..hehehe..nape aku ni sllu bagi cadangan merapu haaa???

diniedinar said...

ana, tak sempat berabuk sebab bila mandi pakai balik baju yg dah kering tu.. jiran2 akak mesti perasan akak pakai baju 2-3 hari berulang yg sama. maksudnya masa tu malas nak lipat.. bila ada mood lipat la. pastu baru boleh pakai baju yg lain. takla biarkan je semua baju kat penyidai tu. kosong plak lemari baju nti :D

cikda said...

haha semua pun masalah yg sama..aku asyik beli hanger dgn besi tuk sangkut baju..so semua aku sangkut jek..lipat2 ni aku mmg xkoser..semua aku sangkut..baju kecik, sluar kecik tu aku sumbat jek dlm drawer..wakaka..giler pemalas..blum ade baju anak2 lg tu..

Mummy Dasy said...

sama ah penyakit kita ni.. bak kata my hubby dah nak tgg gunung everest

ANAKIRANA said...

najwa,
sib baik hang sedar hang tgh merapu :P


dinie,
ooooo sama kes asben sy..dia kalo malas nk gali kan..dia amik baju yg atas2 tu...jadi 2 3 kali dok ulang pakai ...

aida,
sib baik hang cepat sedar diri :P
aku nk beli hanger2 banyak2 pasni.
tp geram gak..aiman dok amik buat menan dia...adoi letih

mumydasy,
lagi tinggi tu ..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin